De ‘Compare Attribution Settings’ feature in Facebook Business Manager is terug!

Inhoudsopgave

1.5 jaar na de beruchte iOS 14 update is de ‘Compare Attribution Settings’ feature eindelijk weer terug.

De nieuwe update van Meta laat bij sommige gebruikers al een nieuwe ‘Compare Attribution Settings’ feature zien in Facebook Ads Manager, nadat zij met de komst van iOS 14 deze functie hadden teruggetrokken.

Leestijd: 4 minuten

Over het Attributiemodel

Met het attributiemodel crediteert Facebook een advertentie voor zijn conversies. Standaard wordt een advertentie gecrediteerd als een getargete gebruiker op de advertentie klikt en binnen 7 dagen converteert of de advertentie bekijkt, zonder te klikken, en binnen een dag converteert. Je kunt zelf het attributie venster voor jouw advertenties aanpassen, namelijk naar 7-day click, 1-day click and 1-day view, or 1-day click.

 

De vorige feature

Een geliefde feature onder de marketeers was de ‘Compare Attribution Windows’, waarmee conversie resultaten vergeleken konden worden op basis van verschillende attributie vensters. Zo kon je precies zien hoeveel conversies er binnen elk venster werden gerealiseerd. Echter heeft Meta zo’n 1,5 jaar geleden deze vergelijkingsfunctie, na een iOS 14 update, verwijderd uit de Ads Manager.

Sinds zijn komst heeft iOS 14 veel implicaties met zich mee gebracht voor online marketeers. Dit heeft vooral te maken met de nieuwe privacy wetgeving. Het verzamelen van data en gegevens via de Pixel en/of Facebook API is vooralsnog met iOS 14 enkel mogelijk wanneer men hier expliciet toestemming voor geeft. Dit gebeurt naar verwachting weinig wat grote gevolgen heeft voor de resultaten van online campagnes.

Met het verwijderen van deze functie verdween ook de 28-day click attribution. Hierdoor gingen een hoop conversies ‘verloren’ omdat de conversies binnen het 28 daagse venster niet werden meegenomen in de resultaten. Veel adverteerders zagen hierdoor hun conversiecijfers binnen het platform dalen, vooral die met langere aankoopcycli. 

 

Meta brengt ‘Compare Attribution Settings’ terug!

Maar nu heeft Meta de feature weer teruggebracht! Wij waren blij om de ‘Compare Attribution Settings’ terug te zien in de Ads Manager. Net als de oude functie is deze onderaan in het menu Kolommen te vinden. Met deze functie is het weer mogelijk om de conversie statistieken over verschillende periodes te vergelijken Ook de 28-day click is terug. 

In de aanloop naar de drukste tijd van het jaar voor adverteerders, komt de terugkeer van de 28-day click zeer gelegen. Hoe meer data er verzameld kan worden, hoe beter het inzicht en hoe beter er beslissingen genomen kunnen worden met betrekking tot optimalisaties.

 

De verschillende ‘Attribution Windows’ in verschillende fases van de marketing funnel

Het inzetten van de verschillende attribution vensters is sterk afhankelijk van de fase van de marketing funnel waarin een organisatie zich bevindt. Logischerwijs converteert men niet binnen 1 dag wanneer men in de awareness fase zit. Echter kunnen we dit wel verwachten bij een remarketing campagne, waar mensen al meerdere malen met het merk in contact zijn geweest. Er moet dus creatief en innovatief met de verschillende attribution vensters omgegaan worden.

Maak jij al creatief gebruik van de ‘Compare Attribution Settings’ en het 28-day click venster?

 

Kun jij hier hulp bij gebruiken of wil je meer weten over hoe je het meeste uit jouw Facebook campagnes kunt halen? Plan dan een (virtuele) kop koffie in met een van onze Social specialisten!

 

 

Door: Demi Stocker

Deel dit bericht met je netwerk

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bedankt voor je aanvraag. Je ontvangt de whitepaper als eerste!