Hoe kies je voor een online marketing bureau dat bij je past?

Inhoudsopgave

De zoektocht naar het geschikte online marketingbureau is niet eenvoudig. Hoe weet je zeker of je te maken hebt met een ervaren bureau dat beschikt over alle (actuele) kennis van de branche? En waar let je op bij het kiezen van het juiste marketingbureau? Wij hebben de belangrijkste punten voor je uitgestippeld:

Leestijd: 4 min

Aantoonbare vakkennis

Binnen online marketing kijken we naar de vakkennis binnen de volgende disciplines: SEA, SEO en Social Advertising. Vrijwel ieder marketingbureau biedt deze diensten aan, maar hoe kun je er zeker van zijn dat een bureau écht weet waarover het praat? Dit is vaak af te lezen aan hun website.

Allereerst kun je kijken of het bureau werkt of heeft gewerkt met vergelijkbare klanten en hier cases of resultaten over deelt. Wat is de ROI die gerealiseerd is? Hoe is het bureau te werk gegaan? Deze informatie kan interessant zijn wanneer jij mogelijk in de toekomst met dit bedrijf wilt gaan samenwerken.

Daarnaast is de online marketing sector continue in ontwikkeling en is het daarom nóg belangrijker dat een bureau op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen, tools en features. Dit zorgt er namelijk voor dat je jouw concurrenten altijd een stapje voor bent. Worden er bijvoorbeeld nieuwe bevindingen gedeeld of regelmatig nieuwe tools getest?

Een andere manier om te bepalen of je met een ervaren bureau te maken hebt, is door te kijken naar in hoeverre het kennis deelt met de buitenwereld. Organiseren ze regelmatig events of webinars? Houden ze een informatieve blog bij? Wanneer een bureau structureel haar eigen kennis deelt met de buitenwereld via verschillende wegen, laat dit zien dat het op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen en graag hun visie hierover wil delen.

Relevante branche ervaring

Heeft het bureau ervaring met jouw branche? Dan is dit vaak voordelig voor jouw bedrijf. Doordat het bureau zich al heeft ingelezen in de branche en bekend is met het product of de dienst, worden er kosten bespaart in de onderzoeksfase. Het nodige voorwerk door het bureau is al gedaan en daardoor kunnen deze tijd en kosten in iets anders worden gestoken.

Haalbare KPI’s en meetbare doelstellingen

Wat zijn de doelstellingen die je wilt bereiken en hoe vertaal je dit naar KPI’s? Het kunnen waarmaken van de KPI’s is een van de belangrijkste eigenschappen van het bureau. Samen met het bureau stem je af wat realistische doelstellingen zijn en ieder traject zal vervolgens worden opgezet met deze KPI’s in gedachten. Indien de opgestelde doelen niet haalbaar zijn, is het van belang dat het bureau dit durft aan te geven. Dit is uiteindelijk de transparantie waar je als klant op zoek naar bent en bovendien kunnen op deze manier doelstellingen tijdig bijgestuurd worden.

digital marketing grow up digital

Contact en knowledge sharing

Een andere belangrijke factor voor het kiezen van het juiste online marketing bureau is het contact met jou als klant. Is het bureau eenvoudig bereikbaar voor vragen? Is het contact persoonlijk? En word je als klant proactief op de hoogte gesteld van de ontwikkelingen van campagnes? Vraag tijdens een kennismakingsgesprek hoe het bureau contact onderhoudt met haar klanten en zorg dat je hierin op een lijn zit.

Daarnaast wil een goed bureau haar klanten niet onwetend houden, maar hun kennis verrijken. Met als doel dat de klant begrijpt wat er gebeurt en het bureau haar inspanningen kan verantwoorden. Dit kan een bureau doen door vakjargon te vermijden en ingewikkelde materie eenvoudig te beschrijven.

En niet te vergeten: de kosten

Online marketing is niet iets wat je er ‘even’ bij doet. Het is een competitief veld. Vaak wordt er verwacht dat er met minimale inspanningen maximale resultaten behaald kunnen worden, maar effectieve online marketing heeft tijd en aandacht nodig. Dit is daarom ook terug te zien in de prijs.
Beloven bureaus jou het behalen van je doelstellingen tegen een hele scherpe prijs? Dan moet je jezelf afvragen in hoeverre dit daadwerkelijk haalbaar is.

Stel dat je een samenwerking hebt afgestemd waarvoor het bureau 8 uur per maand de dienst levert. De meeste bureaus hanteren een vergoeding tussen de €100 – €125 per uur. Is een maandelijkse vergoeding van €800 – €1000 dan legitiem? Bedenk wat je zelf kan doen in een dag per maand of 2 uur per week. Een rapportage maken, analyseren en interpreteren kan al makkelijk een uur in beslag nemen. Bovendien kunnen een of twee calls ook al snel oplopen tot 2 uur en zo blijft er nog maar 5 á 6 uur over om daadwerkelijk iets uit te kunnen voeren. Belooft een bureau dat zij jouw KPI’s kunnen laten behalen in een paar uur support per maand? Dan is het dus van belang om jezelf af te vragen in hoeverre dit echt mogelijk is. Geef het bureau dat je kiest de ruimte om het verschil te maken en zie het als een investering voor je bedrijf.

Twijfel je tussen online marketing bureaus? Houd dan de bovenstaande tips in gedachten, maar ga vooral ook in gesprek. Leg jouw marketing uitdaging neer bij verschillende partijen en beoordeel welk bureau jouw KPI’s kan waarmaken.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op of ontmoet onze specialisten!

Door: Eline Leenaarts

Deel dit bericht met je netwerk

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bedankt voor je aanvraag. Je ontvangt de whitepaper als eerste!