Leestijd: 2 minuten
Intro
LinkedIn is (nu nog) het zakelijke online platform voor business to business marketeers. Gebruikers bevinden zich daar met een zakelijke intentie. Dit in combinatie met het specifiek kunnen targeten van branches en functietitels maakt dit een ideaal platform voor zakelijke adverteerders. Maar LinkedIn heeft één groot nadeel, het is namelijk een relatief duur advertentieplatform. Zeker voor website gestuurde campagnes liggen de gemiddelde CPC’s erg hoog.
Vanwege de hoge advertentiekosten binnen LinkedIn zoeken zakelijke adverteerders andere platformen waarmee ze hun zakelijke doelstellingen kunnen behalen. Facebook is op dit moment het platform waar het meest naar uitgeweken wordt als alternatief. Facebook ziet dit en zet daarom qua ontwikkeling steeds meer in op de zakelijke doelgroep.
Updates
Dat Facebook steeds meer inzet op de zakelijke markt blijkt ook uit de recente updates die zijn doorgevoerd op verschillende niveaus. Op 9 augustus lanceerde Facebook extra business to business targeting opties. Hiermee wil Facebook meer kwalitatieve opties bieden aan zakelijke adverteerders om de juiste decision makers te bereiken.
Waar Facebook ook aan werkt is de kwaliteit van de leads. Het realiseren van leads binnen Facebook is voor adverteerders vaak niet de uitdaging. Het zit hem vooral in de kwaliteit van leads vanuit Facebook. Met de nieuwe lead filterering tool die Facebook heeft gelanceerd op 4 mei proberen ze adverteerders middelen te bieden om de kwaliteit van leads vanuit Facebook te verbeteren.
Facebook vs. LinkedIn
Wint Facebook nu dan ook al de concurrentie van LinkedIn m.b.t. de zakelijke markt? Naar onze mening is LinkedIn nog steeds hét platform om (kwalitatieve) leads te realiseren op business to business niveau. Wél is Facebook nu al een structureel onderdeel van onze zakelijke leadgeneratie strategie waar dit 2 jaar geleden nog niet het geval was.
Maar ondanks dat LinkedIn nog steeds koploper is als zakelijk platform, worden er wel serieuze budgetten gespendeerd binnen Facebook met business to business doeleinden. En als de cost per lead prijzen hetzelfde blijven en de kwaliteit van leads steeds beter wordt, zal dit alleen maar toenemen.
Eerlijk gezegd vinden wij deze ontwikkeling zeer positief. Dat Facebook serieuze concurrentie biedt aan LinkedIn geeft ons als marketeers alleen maar meer opties om zakelijke doelstellingen te behalen. Op dit moment zijn er dus meerdere kanalen waar business to business doelstellingen kunnen worden behaald en dat is voor ons alleen maar een voordeel.
Wil jij eens een vrijblijvend bakkie doen om meer te weten over business to business online marketing? Schroom dan zeker niet om ons eens een berichtje te sturen!
Door: Jeffrey Vis en Daani de Jong