Testservice.nl

Met een splinternieuwe website organisch vindbaar worden in een hoog competitieve markt? Het kan met local SEO!

Testservice.nl was ten tijde van de COVID-19 pandemie een coronatest bedrijf met 6 locaties in diverse Nederlandse steden, voornamelijk in de Randstad. Testservice.nl nam PCR- en Antigeentesten af bij consumenten en bedrijven. Bij een negatief testresultaat ontving de patiënt een negatief testbewijs en een internationaal reiscertificaat.

Situatie

In tegenstelling tot de concurrentie was het bedrijf pas in maart 2021 gestart en daarmee als aanbieder een laatkomer. Daarbij heeft Testservice.nl vergeleken met de andere bedrijven slechts een beperkt aantal corona testlocaties. Zo kan er over het algemeen niet ingespeeld worden op het gemak die een potentiële klant zoekt, namelijk een testlocatie om de hoek. Concurreren in deze groeiende markt was daarom een uitdaging voor Testservice.nl. 

Bij een nieuw bedrijf komt ook een volledig nieuwe website, zonder historie en opgebouwde autoriteit. Een volledig nieuwe website snel organisch vindbaar te maken vormt al snel een SEO uitdaging. Tel daar een hyper competitieve markt, een (verwacht) kort maar intens momentum en weinig tot geen data over zoekwoorden bij op, om uit te komen op de uitdaging die wij voor Testservice.nl mochten oplossen. Die uitdaging zijn we aangegaan!

Aanpak

Onze aanname

Voorafgaand zijn de volgende aannames gesteld:

  1. De consument heeft een coronatest met reiscertificaat nodig om op reis te gaan. Het product is bij alle aanbieders hetzelfde. Het onderscheid zit vooral in de snelheid dat de testuitslag gedeeld wordt.
  2. Het maakt de consument niet uit welke aanbieder de test afneemt. De drie overige P’s uit de marketingmix (Prijs, Plaats en Promotie) zijn daarom van belang in de strijd om de consument.
  3. De consument zal kiezen voor een testaanbieder die dichtbij (Plaats), snel (Product) en goedkoop (Prijs) de behoefte vervult: het leveren van een negatieve testuitslag en reiscertificaat.
  4. De consument zoekt naar product + plaatsnaam, bijvoorbeeld “pcr-test amsterdam”.

Onze aanpak

Landelijke vindbaarheid op generieke zoektermen had niet de potentie om in korte termijn relevant organisch verkeer en boekingen te realiseren. Tevens was dit door de beperkte geografische spreiding van de zes testlocaties niet opportuun. Onze oplossing in de vorm van een lokale SEO strategie was daarom een logische strategische keuze.

Twee tactieken voor betere lokale vindbaarheid

1. Optimalisatie van de Google My Business listings (GMB)

In deze markt, waar veranderingen door overheidsbeleid in hoog tempo elkaar afwisselen, is relevantie en actualiteit key. Om relevant te blijven hebben we het volgende toegepast voor de GMB listings;

  • Uitgebreide beschrijving toegevoegd, inclusief de lokale zoekwoorden;
  • Alle gezondheids- en veiligheidsmaatregelen toegevoegd;
  • Van GMB gelinkt naar naar de lokale afspraak maken pagina;
  • Afbeeldingen van de locatie toegevoegd, inclusief geotagging.

Daarbij hielden we de profielen actueel en actief door;

  • Altijd te reageren op reviews;
  • Maandelijks de openingstijden te updaten;
  • Updates te plaatse inclusief de zoekwoorden met websitelink, variërend per locatie.

Tot slot om de band tussen GMB, Maps en de testlocatie pagina’s te versterken voegden we op de locatiepagina’s op de website een Google Maps kaart in met het adres van de locatie.

2. De website uitbreiden met lokaal georiënteerde landingspagina’s

Voor hoog zoekvolume keywords “sneltest” en “pcr-test” creëerden we een basispagina met dynamische buttons die linkten naar de onderliggende plaatsen. Deze pagina’s kregen de structuur “/zoekwoord/plaatsnaam/”. Beide basispagina’s werden opgenomen in de footer om de locaties niet te prominent zichtbaar te maken.

 

Om het geheel dynamisch en schaalbaar te maken, zonder een duplicate content penalty te riskeren, volgden we de volgende stappen per plaatsnaam pagina:

  • Gebruik van één van de twee opgestelde headerstructuren met dynamische plaatsnaam;
  • Afbeelding met titel plus alt-tag “zoekwoord plaatsnaam”;
  • Gebruik van één van de vier afbeeldingen met titel plus alt-tag “zoekwoord”;
  • In de eerste alinea een link naar de dichtstbijzijnde testlocatie met anchor tekst “zoekwoord plaatsnaam testlocatie”, variërend met woorden als corona of testlocatie;
  • Dynamische buttons die linken naar andere plaatsen binnen de basispagina;
  • Tekstueel andere locaties in de buurt vermelden (“nabij Amsterdam Centraal”, “bij Hotel Nespresso”, etc);

Twee alinea’s met informatie over het type test, dynamisch met plaatsnaam.

Tot slot om de band tussen GMB, Maps en de testlocatie pagina’s te versterken voegden we op de locatiepagina’s op de website een Google Maps kaart in met het adres van de locatie.

Resultaat

In de eerste maand groeide het aantal bezoekers explosief van 0 tot 965 organische bezoekers. De tweede maand werd dit aantal verviervoudigd en de derde maand verdubbelde dit nog eens door naar 9.326 bezoekers. Vanaf maand vier is het aantal organische bezoekers consistent boven de 10.000 per maand gebleven. Als je kijkt naar het marktaandeel is dit helemaal indrukwekkend. De markt groeit in deze fase MoM met dubbele cijfers, echter groeit het marktaandeel van Testservice.nl kijkend naar het organic verkeer veel sterker. 

Maand Zoekvolume MoM zoekvolume (%) Verkeer organic MoM verkeer organic Toename Testservice.nl t.o.v. de markt
Maart 36.210 38
April 50.610 +40% 965 +2.439% +2.400%
Mei 71.170 +41% 4.092 +324% +283%
Juni 91.300 +28% 9.326 +128% +100%
Juli 79.040 13%* 13.237 +42% +55%
Augustus 35.940 -55%* 10.924 -17% +37%

Het organische verkeer op de website was een direct resultaat van de lokale SEO strategie:

  • Up to date houden van de GMB listings en deze koppelen met de website
  • De website uitbreiden met lokale landingspagina’s, deze intern en extern aan GMB linken

Op een aantal belangrijke zoektermen hebben we in korte tijd mooie posities gerealiseerd. Zie bijvoorbeeld “pcr test amsterdam centrum” en “pcr test amsterdam zuid” beide zowel GMB positie 2 en SERP positie 2.

Met een conversieratio van 4% en een orderwaarde van gemiddeld €70 was het organische verkeer goed voor een structureel substantiële omzet. De tactiek is toegepast op nieuw te openenen locaties waar hetzelfde trucje met succes is herhaald en opgeschaald.

Als bijvangst zorgde de exponentiële groei er in korte tijd voor dat Testservice.nl voldoende testen had afgenomen om te voldoen aan de eisen van de overheidstender “testen voor je reis”.

*Tijdens “testen voor je reis” was het tijdens juli en augustus 2021 mogelijk gratis COVID-testen af te nemen om op reis te gaan. Het zoekvolume naar test + locatie nam hierdoor sterk af aangezien de meerderheid van de Nederlanders via een zoekopdracht naar “testen voor je reis” bij de overheidswebsite terecht kwam.

Conclusie

Door de lokale SEO strategie te ontwikkelen als een schaalbare structuur is het gelukt om in korte tijd veel werk verzetten. Hierdoor werd enerzijds de website aangevuld met relevante content, en anderzijds zorgde de GMB tactiek voor extra zichtbaarheid in de zoekresultaten en Maps. Zo groeide het organische verkeer in korte tijd exponentieel.

Een prachtig resultaat, zeker gezien de beperkte historie van de nieuwe website. Met een splinternieuwe website organisch vindbaar worden in een hoog competitieve markt, is zeker mogelijk door slimme inzet van lokale SEO!

Ook beter vindbaar zijn in een lokale markt?

Lisanne denkt graag met je mee!

Lisanne Antenbrink
SEO consultant