Euro Pizza Products produceert kwalitatief hoogwaardig pizzadeeg voor de professionele markt. Zo zijn ze leverancier van New York Pizza, een innovatieve speler op de wereldwijde pizzamarkt. Per jaar produceert Euro Pizza Products 30.000 ton pizzadeeg in Amstelveen en wordt dit verscheept naar de rest van de wereld.
Situatie
Tijdens de start van de samenwerking was Euro Pizza Products vindbaar via Google Ads op relevante zoektermen als “professional pizza dough” en “pizza dough wholesale”. De website destijds was vooral informatief van aard en niet geoptimaliseerd voor leadgeneratie. Relevante bezoekers trekken was eenvoudig, maar ze een gewenste actie uit laten voeren was moeilijker. Het leadvolume was daarom te laag om de campagne rendabel te draaien. Voor een vernieuwde website waren geen resources beschikbaar, dus werden er naar alternatieven gezocht.
Aanpak
In 2017 is er met succes een landingspagina ontwikkeld die een conversiestijging realiseerde van 138% t.o.v. de reguliere website (genomineerd voor Dutch Search Awards 2017 – Beste low budget campagne).
Ronde 1
Test
- Autoriteit: Het tonen van branche keurmerken als BRC Global en PAPA.
- Sociale bewijskracht: het aantal landen noemen waar geleverd wordt en het toevoegen van klantquotes.
- Wederkerigheid: een gedeelte van het productoverzicht wordt ‘gratis’ als preview weergeven. Na het achterlaten van het mailadres kan de bezoeker het volledige overzicht downloaden in PDF.
Learn
De SEA landingspagina presteert veel beter dan de controle pagina, de homepage van de (oude) website. De conversieratio is toegenomen met 138% en ook het aantal leads uit de Engelstalige UK campagnes is sterk toegenomen. De landingspagina is door de jaren heen verder geoptimaliseerd en als blauwdruk gratis te downloaden [knop].
De learning die is opgedaan, is dat de via Google Ads getrokken bezoekers wél relevant zijn, maar op de oude website niet goed geholpen werden met de zoekvraag. Door de pagina in te richten op de behoefte van de bezoeker nam de tractie toe en kon de campagne succesvol blijven draaien.
Scale
Pizza is wereldwijd een populair gerecht. Euro Pizza Product heeft grote internationale ambities en wil de markt veroveren in o.a. Zuid-Oost Azië, het Midden-Oosten, Afrika en Oost-Europa. De winnende aanpak om via Google Engelstalige traffic naar een leadgeneratie landingspagina te sturen is opgeschaald naar ruim 30 verschillende niet Engels-sprekende landen. In de aanname dat je via Google Ads pas betaald voor een advertentieklik, was de keuze om met de al beschikbare Engelstalige set up (campagne + landingspagina) te draaien lean and mean gemaakt. Bij geen interesse (zoekvolume, kliks) maak je immers geen kosten.
Ronde 2
Test
Met test-learn-scale zijn we nooit uitgetest, uitgeleerd en uitgeschaald. Het is en blijft een continu proces. Het opschalen naar potentieel interessante landen door te adverteren in het Engels, is feitelijk een nieuwe test om af te tasten of de aanpak ook in deze regio’s aanslaat.
Learn
In diverse regio’s was direct tractie, denk aan Zuid-Korea, het Midden-Oosten, Japan, China en Zweden. In andere regio’s was er nauwelijks interesse, gezien de beperkte Engelstalige zoekopdrachten naar professioneel pizzadeeg.
Scale
Tijd om op te schalen! Door de ruwe aanname te doen dat in de niet Engels-sprekende landen een tienvoud aan zoekvolume in de moedertaal zou zijn, was de business case om de pagina’s en advertentietekst te vertalen, snel rond. De landingspagina’s en ads zijn vertaald naar o.a. Koreaans, Arabisch, Japans, Chinees en Zweeds. Deze aanpak heeft diverse nieuwe klanten opgeleverd waar pizzadeeg van eigen bodem wordt geleverd.
Resultaat
Bovenstaande case is een samenvatting van een periode van ruim drie jaar. Gedurende deze periode zijn verschillende mijlpalen behaald. Zie onderstaand een greep uit de mooiste resultaten:
- Bovenaan in Google van 1 naar 30 landen
- De landingspagina is na succes in Unbounce direct toegevoegd aan de vernieuwde WordPress website waardoor de conversieratio meermaals sterk is verbeterd:
+254% conversieratio voor de Unbounce landingspagina t.o.v. de oude website
+89% conversieratio voor de nieuwe WordPress landingspagina t.o.v. de Unbounce pagina - De kosten per lead zijn door de jaren heen met zo’n 70% afgenomen
- Last but not least: de samenwerking heeft tweemaal een nominatie opgeleverd voor de Dutch Search Awards
Inmiddels is de website compleet vernieuwd en zijn de pizzadeeg landingspagina’s nog steeds onderdeel van de SEA strategie. De tractie is onverminderd hoog met een tussen de 6% en 9% conversieratio per land.
Conclusie
Bij een goede Google Ads strategie kan wat er na de klik gebeurt niet genegeerd worden. Sluit de landingspagina aan op de zoekvraag? Indien dit niet het geval is, is het enorm belangrijk de landingspagina onder de loep te nemen. Wellicht is er al een pagina geschikt om dit verkeer op te laten landen, maar een nieuwe pagina bouwen voor een specifieke zoekintentie kan als snel interessant zijn.
Google neemt de landingpage experience mee in de beoordeling van de Quality Score. Hoe hoger de Quality Score, hoe lager de CPC zal zijn. Met een lagere CPC ontstaat er weer meer ruimte om meer te adverteren en op te schalen.
Net zo hard groeien als Euro Pizza Products?
Laat Erwin een vrijblijvende conversie audit voor jouw website uitvoeren.