UX/CRO

De conversieratio kan het resultaat uit de marketing kanalen maken of breken. Wanneer je de gebruikerservaring (UX) en conversie beide optimaliseert, neemt het rendement van de bestaande traffic sterk toe. Niet weten waar je moet beginnen met deze optimalisatie? Lees dan verder.

Van bezoekers naar klanten

In een optimale situatie wil je natuurlijk dat alle bezoekers die op jouw website terecht komen daadwerkelijk ook een conversie verrichten. Hoe zorg je ervoor dat deze bezoekers omgezet worden tot klanten? Bezoekers zet je om tot klanten door een goede user experience te creëren. Wanneer een bezoeker continu tegen moeilijkheden aanloopt op jouw website zal hij of zij uiteindelijk niet overgaan tot aankoop. De bezoeker verlaat dan de website en gaat naar de concurrent. Daarom is het van belang dat je de gebruikerservaring centraal stelt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld de focus te leggen op conversie optimalisatie. Maar wat houdt conversie optimalisatie precies in?

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie is niets anders dan het optimaliseren van de conversieratio. Je kunt als marketeer bijvoorbeeld al je investeringen in traffic generatie stoppen, maar wanneer je geen goede conversieratio realiseert kun je niet de opgestelde doelstellingen behalen. Om deze doelen wel te kunnen realiseren moet je het gedrag van de bezoeker gaan observeren. Dit kun je doen door de beschikbare bezoekers data de analyseren die je van bijvoorbeeld Google Analytics, Hotjar en de klantenservice hebt gehaald. 

Daarnaast kun je testen uitvoeren om te kijken hoe de gebruikerservaring op jouw website is. Deze testen moeten secuur worden uitgevoerd, anders kan het weer een negatief effect hebben op de conversieratio. Wanneer je alle bottle-necks hebt gevonden kun je deze gaan oplossen. Zo verbeter je de User Experience (UX) en dit kan leiden tot een hogere conversieratio en natuurlijk het belangrijkste; gelukkige klanten. 

Als laatste leer je als organisatie ook ongelooflijk veel van een CRO proces. Je analyseert alles zo grondig dat je de bezoekers, klanten en website veel beter leert kennen.

Uitzicht-kantoor-Grow-Up-Digital

Expert review door Grow Up

Het CRO proces van Grow Up begint bij goed onderzoek. Wij noemen dit de expert review. Tijdens deze expert review kijken we naar jouw website/webshop vanuit onze expertise. Daarnaast houden we ook rekening met de best practices op de markt. We starten bij Grow Up altijd met het analyseren van de data. Hierdoor kunnen we precies zien waar de bezoekers tegenaan lopen. Deze data komt vanuit Google Analytics, de klantenservice, screen recordings en online vragenlijsten. Vervolgens gaan we in de huid kruipen van de bezoeker. We gaan als een potentiële klant navigeren over jouw website. Door de route te volgen van de landingspagina tot aan de check-out komen er verbeterpunten en inconsistenties naar boven drijven. Tijdens dit proces houdt de CRO specialist rekening met de volgende vragen;

  • Wat kan ik op de website?
  • Waar ervaar ik moeilijkheden?
  • Is de website consistent?
  • Wordt er gebruik gemaakt van visuele hiërarchie?
  • Wordt er gebruik gemaakt van overtuigingsprincipes?
  • Staat alles op een logische plek?
  • Word ik afgeleid tijdens mijn zoektocht?

 

De output van de Expert Review is een document met praktische verbeterpunten waar je direct mee aan de slag kunt. De verbeterpunten zijn onderbouwd aan de hand van data, ervaring en inzichten uit de markt en vormen gezamenlijk een prioriteitenlijstje van to do’s. Sommige verbeterpunten zijn bugs en no-brainers en kunnen direct doorgevoerd worden door de web developer. Andere verbeterpunten hebben wellicht meer onderbouwing nodig of zijn dusdanig ingrijpend dat de mogelijke oplossing middels een A/B-test gevalideerd moeten worden.

De Expert Review als eenmalig project heeft ongeveer een looptijd van een maand en ziet er als volgt uit:

  • Week 1 Intake
  • Week 1-3 Data collectie en bundeling (Web Analytics, klantenservice, klantdata, etc)
  • Week 2-3 Analyse van data
  • Week 4 Rapporteer inzichten
  • Week 4 Prioriteer inzichten
  • Week 5 Rapportage en evaluatie

Meteen aan de slag met CRO?

Wij zijn Grow Up Digital, een full service online marketing bureau gevestigd in Amsterdam. We hebben alle kennis in huis om jouw website meer conversies te laten genereren. Ook zijn we gecertificeerd Google Partner en Microsoft Partner.

Onze UX/CRO specialisten

Interesse of vragen? Neem contact op!

Onze andere diensten

Met Search Engine Advertising boek je direct resultaat. Door het maken van sterke campagnes en het kiezen van het juiste budget zorgen wij ervoor dat jouw website hoger komt te staan in zoekmachines, zoals Google of Bing.

Lees meer over SEA

Met Search Engine Optimization is jouw organisatie beter vindbaar in zoekmachines en trek je relevante bezoekers naar je website. Het is een duurzame strategie die om de juiste kennis en expertise vraagt.

Lees meer over SEO

Het bereik van social media platforms is erg groot en de advertentiemogelijkheden veranderen continu. Gericht adverteren op de doelgroep kan daarom een uitdaging zijn voor veel bedrijven.

Lees meer over Social Advertising