Menga Trading

548% meer omzet door hyperlokale full funnel aanpak

Menga Trading is een B2B groothandel in sieraden en accessoires. Ze verkopen o.a. seizoensproducten zoals zonnebrillen, sjaals en handschoenen, maar ook rage producten zoals: pop-its, huggy wuggy’s en zelfs mondkapjes. Menga heeft naast een online shop ook een cash & carry showroom gelegen in Valkenswaard. De klanten van Menga Trading variëren van kleine retailers, marktkoopmannen tot kermisexploitanten. Gezien het brede productassortiment,
zoals pluche beren en gouden polshorloges, hebben wij ons op de kermisexploitant gericht.

Doel: maximaliseren van sales tegen gunstige ROAS

Uitdaging

De uitdaging zit hem in het feit dat er overal in het land wel op een bepaald moment een kermis is en dat de kermisexploitant nooit lang op één plek verblijft. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat de doelgroep moeilijk te bereiken is met een beperkt budget.

Stap 1: het koppelen van interne en externe databronnen

Aangezien we zo gericht mogelijk willen targeten hebben we de klantenbase gebruikt uit het CRM van Menga. Mensen die al klant zijn geven vaak een goede voorspelling voor het profiel van toekomstige klanten. Daarnaast hebben we de externe bron kermis.nu gebruikt om data te extraheren die we vervolgens gebruiken om op basis van postcodegebied op het moment van de kermis de regio te targeten. Op deze manier gaat er geen budget naar regio’s waar op dat moment geen kermis is.

Stap 2: het automatiseren van de campagnes

Door de tijden van de kermissen en de postcode locaties uit de externe databron te trekken en te verbinden aan een sheet zijn we in staat geweest om deze campagnes deels te automatiseren. Hiermee hebben we veel tijd bespaard.

Stap 3: aannames op basis van doelgroepkenmerken

Zowel via Facebook als Google zijn we ten tijde van de kermissen hyperlokaal zichtbaar geweest. We hebben een aantal aannames gedaan dat de doelgroep voornamelijk op mobiel zou zitten en daar ook de outreach en creatives op aangepast.

Resultaat

Door de kenmerken van de doelgroep goed in kaart te brengen. Door geautomatiseerd hyperlokaal te targeten op basis van profielen uit interne data gekoppeld met geografische data uit een externe databron hebben we met een gering budget een uplift in omzet weten te realiseren van 548% tegen een ROAS van 14,6. Dat betekent dat voor elke euro uitgegeven aan advertentiebudget er €14.6 euro voor terug komt.