WIR Duurzaam is een grote speler op de markt van elektrische laadpalen voor de auto. De specificaties en benodigdheden van de laadpalen zijn nog niet bepaald algemene kennis. Bij WIR Duurzam helpen ze de klant daarom gedurende het hele proces, van het kiezen van de laadpaal tot de installatie zelf.
Laadpaal? Laat maar.
Elektrische auto’s gaan tegenwoordig als warme broodjes over de toonbank. De auto is echter maar een klein deel van de overstap naar elektrisch rijden. Een belangrijke accessoire is de laadpaal voor de auto. Een partij die voorloopt in de verkoop van deze laadpalen is WIR-duurzaam. De website van WIR-duurzaam had een probleem. De bounce rate was plotseling flink gestegen en daardoor liepen de conversies niet meer zo goed als voorheen. De reden hiervoor? Een trage website. Hier weten wij gelukkig wel raad mee!
Hoe belangrijk is de snelheid van je website?
De snelheid van je website heeft enorme invloed op je conversies. Recent onderzoek laat zien dat bijna 90% van de klanten minder snel terugkeren naar een website, na een slechte ervaring. Meer dan 75% van de mensen zegt een traag ladende website te verlaten voor de site van een concurrent.
Om de browserervaring van de gebruiker te verbeteren, heeft Google de snelheid van de site een factor gemaakt bij het rangschikken van websites. Dit kan betekenen dat jouw trage website niet meer opduikt in de Google zoekresultaten, ondanks dat je alle waardevolle zoekwoorden hebt verwerkt op jouw website.
Situatie
De analytics van WIR wordt door onszelf bijgehouden. Met een combinatie van verschillende Google services zijn we al een tijd bezig de website te laten groeien.
Toen analytics de hoge bounce ratio liet zien, zijn we op zoek gegaan naar de oorzaken hierachter. Al gauw werd het duidelijk dat de snelheid van de website de boosdoender was. De laadtijden waren veelal meer dan de 5 seconden grens.
Na het bekijken van de website kwamen er diverse problemen naar voren:
- Afbeeldingen waren niet overal geoptimaliseerd
- De caching plugin was aanwezig, maar niet goed geconfigureerd
- Veel onnodige plugins waren geïnstalleerd
- Er waren 2 page builders ingesteld op 1 website
Rascodeurs zijn vaak geen fan van de page builders. Ondanks het grote stigma is het zeker niet onmogelijk om dezelfde kwaliteit te leveren, door goede optimalisatie. Deze optimalisatie is echter moeilijker te realiseren als 2 page builders door elkaar heenlopen.
Aanpak
Om de snelheid van de website te verbeteren ben ik aan de slag gegaan met de 3 grootste beïnvloeders
1. Afbeeldingen
Veel van de afbeeldingen op de website waren op geen enkele wijze geoptimaliseerd. Een goede methode om dit te doen, is door voor het uploaden van de afbeeldingen, deze door een optimizer te halen. Hiervoor bestaan oneindig veel tools. Mocht de tool niet werken, dan is het ook mogelijk om het handmatig te doen met een image editor.
Gelukkig is het met de enorme hoeveelheid WordPress plugins ook mogelijk om dit achteraf te doen. Met plugins als Smush en Imagify, is het een kwestie van op “Go!” klikken en vervolgens draait in de achtergrond een optimizer. Dit verwijdert echter niet de bronbestanden en dus kan het wel veel schijfruimte in beslag nemen. Ook werken deze plugins vaak met credits en heeft de gratis versie maar een beperkt aantal plaatjes om te optimaliseren. WIR zat gelukkig onder de betaalgrens. Dat scheelt toch weer een laadpaal.
Na de optimalisatie waren een hoop pagina’s wat MB’s lichter. Een mooie eerste stap.
2. Onnodige plugins verwijderen
Zoals eerder vermeld waren er een hoop onnodige plugins op de website te vinden. Een aantal van deze hadden dezelfde functie, ondanks dat de functie verder nergens gebruikt werd. Zo stonden er 2 plugins ingesteld voor het aanmaken van formulieren, terwijl de forms uit Elementor (de overkoepelende page builder) gebruikt werden.
Elke plugin voegt een functie toe. Het bepalen van welke plugin mag blijven en welke verwijderd wordt, is een kwestie van nalopen of de functie daadwerkelijk op de website zit. Ook bestaan er plugins die meerdere functies samenvoegen. Op die manier kan je met 1 plugin misschien 3 andere plugins vervangen. Een plugin voor lokale backups heb ik bijvoorbeeld vervangen met externe backups. Dit zorgt weer voor meer schijfruimte.
Er bestaan ook plugins met één functie, die je eigenlijk maar 1 keer gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een plugin voor een website migratie of een search-and-replace plugin. Je zal niet constant de website aan het verhuizen zijn. Nadat deze hun taak hebben verricht, kunnen ze meestal verwijderd worden. Dit heb ik gedaan met soortgelijke plugins.
3. Cache money
Het was niet zo dat de caching helemaal ontbrak. Hetgeen dat hiervoor geïnstalleerd was, bleek echter wel wat gebrekkig te zijn. Op het gebied van caching hebben we een aantal verschillende plugins getest en WP Rocket geeft vaak de beste resultaten. Voor WIR-duurzaam hebben we dus ook deze plugin neergezet.
De oude caching plugin hebben we verwijderd. 2 caching plugins op een enkele website is vragen om problemen. Vervolgens WP Rocket geüpload en geconfigureerd. Na de succesvolle installatie waren de laadtijden meteen een stuk sneller. Dit bleek ook uit onze tests.
Resultaat
Voor het testen van de snelheid maken we gebruik van Google’s Pagespeed Insights. Dit geeft een (ietwat globaal) inzicht op de snelheid van verschillende metrieken. Denk hierbij aan het eerste contact met de server, het eerst getoonde op de pagina en de tijd die het kost voordat je daadwerkelijk op knopjes kan klikken. Op basis van deze statistieken wordt vervolgens een prestatiescore berekend.
Andere tools om dit te meten zijn GTMetrix en de Google Webtools (rechtermuisklik -> inspecteren). Vooral de laatste is gebaseerd op harde data. Hieruit haal ik de exacte tijd die het me kost om een pagina in te laden. Internetsnelheid zelf is ook een factor, dus die houd ik stabiel over alle tests heen. Als alledrie de tools hoog scoren, dan zit je goed. Kortom: testen, testen en nog eens testen.
Onderstaand de resultaten van Pagespeed Insights, voor het optimaliseren:
En hier de resultaten van na het optimaliseren:
Pagespeed insights toont zowel mobiele als desktop resultaten. Mobiel heeft over het algemeen een lagere score dan desktop. Wat je vaak ziet is dat voor mobiel ~60 gescoord wordt en voor desktop ~80. In het geval van WIR is de mobiele score 97, en 100 op desktop. WIR is nu sneller dan de websites op pagina 1 van Google, als je zoekt op “laadpaal”. Dit biedt dus mooie kansen!
Conclusie
We hebben mooie resultaten neer kunnen zetten, zonder enorm in te hoeven grijpen. Met een schoonmaakbeurt en wat optimalisaties zijn de laadtijden flink verbeterd. Als gevolg is ook de conversieratio gegroeid!
Een vierde factor voor laadtijden, serversnelheid, is niet enorm van belang geweest. Dat is mooi, want een website migratie kan wat meer gedoe zijn. Indien de website nog steeds traag is, is het probleem duidelijk, aangezien de andere factoren nu goed staan.
De klant blij, wij blij, iedereen tevreden.
Kan jou website ook wel wat sneller?
Laat Lisanne de pagina’s testen en opzoek gaan naar verbeteringen.