Google maakt advertenties beter te onderscheiden van organische resultaten

Inhoudsopgave

Tekst advertenties worden opvallender

Google heeft het in de loop der jaren moeilijker gemaakt om advertenties in één oogopslag te onderscheiden van organische zoekresultaten, wat dan ook heeft geleid tot veel kritiek. De zoekgigant heeft hier onlangs verandering in gebracht door het ontwerp van zoekadvertenties te optimaliseren. Bedrijfsnamen en logo’s worden meer benadrukt, door de toevoeging van nieuwe visuele elementen. Met deze update zou de verwarring weg moeten worden genomen. Ook moet het zo nog aantrekkelijker worden om te adverteren via het platform. 

Google maakt advertenties beter te onderscheiden van organische resultaten

Google voert dus updates door in het ontwerp van zoekadvertenties, maar hoe ziet dit er in de praktijk uit? De eerste kleine verandering is de vervanging van het label ‘Ad’ voor ‘Sponsored’. Omdat de twee letters nogal klein en links van de URL gepositioneerd waren, was dit label gemakkelijk te missen.  Voortaan zal het label ‘Sponsored’ dus prominenter en boven de advertentie in beeld staan. In het Nederlands wordt ‘Advertentie’ vervangen door ‘Gesponsord’.

Google Pixel blog foto

Voorbeeld van hoe een advertentie er voorheen uitzag met de ‘ad’ tag

Advertentie met de ‘Sponsored’ tag.

Je bedrijfsnaam in Google Search Ads

Deze verandering is echter niet voldoende om advertenties duidelijk van organische zoekresultaten te onderscheiden. Een wijziging die meer impact op je business zal hebben, is de toevoeging van bedrijfsnamen in advertenties. Deze worden voortaan namelijk bovenaan de advertentie getoond, zodat dit als eerste zichtbaar is. Bekijk hierboven een voorbeeld van het nieuwe ontwerp. 

Voorheen verscheen de URL van de landingspagina bovenaan de advertentie, gevolgd door de advertentietitel. In het nieuwe ontwerp wordt de URL en de titeltekst nog steeds getoond. De bedrijfsnaam wordt dus duidelijker weergegeven, zonder dat er informatie wordt verwijderd.

Indien je als bedrijf bijvoorbeeld biedt op de zoekwoorden van een concurrent, kan deze wijziging een voordeel zijn. Zo is het voor gebruikers namelijk duidelijker welke website ze bezoeken als ze op een advertentie klikken.


Je bedrijfslogo in Google Search Ads

Naast de bedrijfsnaam wordt voortaan ook de favicon van de website prominent weergegeven. Deze wijziging moet de herkenbaarheid voor gebruikers vergroten. Doordat het duidelijker is welk bedrijf voor de advertentie betaalt, komen ze niet voor verrassingen te staan als ze op de landingspagina komen. Maar de toevoeging van bedrijfslogo’s helpt gebruikers ook om advertenties en organische resultaten beter van elkaar te onderscheiden. Organische resultaten bestaan namelijk alleen uit tekst, met in sommige gevallen een thumbnail aan de rechterkant. Daardoor is het bedrijfslogo een duidelijk onderscheidend kenmerk t.o.v. organische resultaten.

 Search Ad getoond met bedrijfsnaam en -logo

 Bij gebruik van mobiele devices zijn de updates al terug te zien. Een soortgelijke ervaring voor desktop volgt nog.

 

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op of ontmoet onze specialisten!



 

Door: Mathieu Pater

Deel dit bericht met je netwerk

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bedankt voor je aanvraag. Je ontvangt de whitepaper als eerste!