Een ad copy op LinkedIn is anders dan een ad copy op Facebook of Instagram. Waarom? LinkedIn gebruikers zitten met een andere intentie op het platform dan gebruikers van andere social media kanalen. Het fungeert (voornamelijk) als een zakelijk platform en bovendien kunnen adverteerders targetten op branches en functietitels. Dit betekent dat je heel specifiek weet welk takenpakket hoort bij een functie, wat de situatie is van die persoon en tegen welke problemen deze persoon aanloopt. Hier kan je dus jouw ad copy op aanpassen. Sterker nog, jouw ad copy maakt of breekt de resultaten van je advertentie. Maar hoe schrijf je een goede LinkedIn ad copy? In deze blog delen we onze standaard werkwijze die bij onze klanten het verschil heeft gemaakt.
Leestijd: 4 minuten
De content sweet spot
LinkedIn is het beste platform om de zakelijke doelgroep te bereiken. Het is daarbij van belang dat je op zoek gaat naar de ‘content sweet spot’. Veel bedrijven hebben de neiging om voornamelijk hun product of dienst te belichten en vanuit hier een ad copy te schrijven. Daarnaast speelt de situatie en/of behoefte van de klant vaak een te kleine rol in de ad copy. Of wordt deze zelfs helemaal vergeten. Zie onderstaand een ad copy geschreven vanuit de adverteerder zelf:
Voor het schrijven van een pakkende ad copy is het van belang dat je beiden kanten benadrukt. Je denkt vanuit de klant en vertelt daarna pas over je eigen product/dienst als oplossing. Zie onderstaand een ad copy vanuit de lezer geformuleerd:
Op deze manier breng je enerzijds de expertise en waarde van jouw organisatie naar voren in je ad copy en anderzijds speel je heel specifiek in op de behoefte en situatie van je toekomstige klant. Zo bereik je je dus de ‘content sweet spot’ voor jouw bedrijf en doelgroep.
Formuleer de advertentietekst vanuit de potentiële klant
LinkedIn gebruikers scrollen door hun timeline op zoek naar inspirerende en relevante content, vaak gericht op hun eigen branche en vanuit hun eigen netwerk. Er komt ontzettend veel informatie langs en vaak is dit ook nog relevant. Het is daarom extra belangrijk dat jij je B2B doelgroep ‘laat stoppen’ bij jouw advertentie. Om dit te doen dien je de ad copy te formuleren vanuit de klant, zodat deze zich hierin herkent. Hiervoor hanteren wij 4 verschillende invalshoeken. Het is belangrijk dat de ad copy altijd begint met 1 van de 4 invalshoeken:
1. Behoefte: Wat is de behoefte van de klant? Wat heeft deze persoon nodig?
2. Probleem: Tegen welk specifiek probleem loopt deze klant aan? Of welk probleem wilt deze persoon juist voorkomen?
3. Situatie: In welke situatie verkeert de persoon of deze branche zich? Denk bijvoorbeeld aan een toename van het aantal datalekken bij grote bedrijven, de enorme arbeidskrapte of nog specifieker, het tijd-schrijf gedrag van advocaten.
4. Voordeel/profijt: Welk voordeel ervaart deze persoon door jouw product of dienst? Hoe helpt dit deze persoon of het bedrijf?
Vergeet de opbouw van je ad copy niet
Voor het opzetten van een sterke ad copy houden we een vaste structuur aan. Deze structuur is vrij simpel: begin met ‘de scroll stopper’ die gebaseerd is op één van bovenstaande invalshoeken, zodat de aandacht van de lezer wordt getrokken. Vervolgens benoem je het aanbod dat je hebt voor de lezer, die het specifieke probleem kan oplossen. Stimuleer tot slot de lezer om actie te ondernemen door te eindigen met een call to action: “meld je nu aan”, “bekijk ons aanbod”, “schrijf je nu in” etc.
1. Oplossen probleem, vervullen behoefte, situatie, voordeel/profijt
2. Informatie, oplossing, aanbod, product, dienst
3. Call to action
Tot slot: wees kort, maar krachtig
Naast dat de LinkedIn ad copy vlot en beknopt geschreven moet zijn, is ons advies om een maximale lengte van 3 zinnen aan te houden. Het kan natuurlijk voorkomen dat een ad copy langer is dan 3 zinnen, alleen zien wij dat deze lengte vaak het beste presteert. Voorkom het gebruik van ingewikkelde termen. Vakjargon is wel mogelijk, indien dit begrijpelijk is voor de specifieke branche. Belangrijk is dat je specifiek je doelgroep aanspreekt. Je hebt maar heel kort de aandacht van iemand die scrolt. Maak daarom gebruik van concrete taal zodat die persoon snel de informatie tot zich kan nemen. En vergeet niet: oefening baart kunst. Experimenteer met de verschillende ad copies en analyseer welke opties de meeste leads opleveren!
Ben je na het lezen van deze blog overtuigd dat LinkedIn de ideale plek is voor het aanspreken van je doelgroep, maar wil je liever niet zelf aan de knoppen draaien? Plan dan een (virtuele) kop koffie in met een van onze LinkedIn specialisten!
Door: Jeffrey Vis & Eline Leenaarts