Google verbetert featured snippets met ‘MUM’ en verminderd valse zoekresultaten met 40%

Inhoudsopgave

Google gebruikt ‘general consensus’ voor callouts, het uitbreiden van inhoud adviezen en meer informatie over de zoekresultaten in Google Search. 

Op 11 augustus kondigde Google verschillende nieuwe verbeteringen aan in Google Search om de algehele kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren. Tegelijkertijd helpt het zoekers ook de kwaliteit van de gepresenteerde zoekresultaten te beoordelen. 

 

Leestijd: 8 minuten

Featured Snippets callouts gebruiken nu MUM en algemene consensus

Het gemarkeerde fragment van Google Search gebruikt een “Multitask Unified Model” of “MUM” om te bepalen of informatie op het internet overeenkomt met wat Google weergeeft als een highlight. Door het gebruik van MUM, zegt Google, “is het systeem in staat om een consensus te begrijpen.” Volgens Pandu Nayak, VP en Fellow of Search bij Google, heeft de nieuwe techniek de kwaliteit van featured snippet-callout aanzienlijk verbeterd. Het is belangrijk op te merken dat featured snippets eigenlijk niet altijd feiten bevatten, maar ze helpen de algehele kwaliteit van de highlights te verbeteren.

MUM wordt nog niet veel gebruikt in Google Search, tot nu toe alleen in COVID-vaccin namen, Google Lens-functies en enkele andere toepassingen, waaronder nu featured snippets.

In de onderstaande schermafbeelding geeft Google een voorbeeld van een antwoord in een groter lettertype weer om de zoeker beter van dienst te kunnen zijn. 

Hier een voorbeeld zonder deze funtie:

40% minder onjuiste zoekresultaten

Andere ontwikkelingen in featured snippets hebben betrekking op wat Google nep-zoekopdrachten noemt. Zoekopdrachten die mogelijk onnauwkeurig of onwaar zijn, maar die nog steeds door sommige zoekers op Google Search worden gebruikt. Google is van mening dat ze de aanbevolen fragmenten hebben verbeterd die zoekopdrachten tonen over dingen die niet echt gebeuren.

Google toont nu de juiste informatie en verwijdert het verkeerde deel. Dus minder featured snippets met valse of onnauwkeurige informatie. Volgens Google daalden deze voorvallen met ongeveer 40% op Google-zoekopdrachten. 

Een voorbeeld van Google is de zoekopdracht “Wanneer heeft Snoopy Abraham Lincoln vermoord?” In plaats van informatie te tonen over Snoopy, die Abraham Lincoln niet heeft vermoord, laat Google nu het Snoopy-gedeelte weg en toont alleen overeenkomende antwoorden op internet.

Hieronder zie je een voorbeeld van hoe het eruit ziet.

Uitgebreide content aanbevelingen voor zoekresultaten met lage betrouwbaarheid

In februari 2021 introduceerde Google content aanbevelingen om zoekers meer informatie te geven over het zoekresultaat dat ze te zien krijgen voordat ze op het resultaat klikken. Google heeft de functie uitgebreid om meer details weer te geven en waarom resultaten worden gerangschikt. Volgens Google is de functie sinds de lancering meer dan 2,4 miljard keer gebruikt.

Later dit jaar breidt Google ook Portugees (PT), Frans (FR), Italiaans (IT), Duits (DE), Nederlands (NL), Spaans (ES), Japans (JP) en Indonesisch (ID) uit. Ook breidt Google ‘Over dit resultaat’ uit naar de Google-app.

Google gaat ook dieper in op de informatie van het resultaat, zoals de distributie van de bron, online beoordelingen over de bron of het bedrijf, of het bedrijf eigendom is van een andere organisatie, en zelfs wanneer Google-zoekopdrachten niet veel over de bron kan vinden.

'Over dit resultaat' breidt ook uit

In april 2020 lanceerde Google ‘over dit resultaat’, die content suggesties bevatten. Het doel van dit advies is om zoekers te laten weten dat zoekresultaten niet 100% betrouwbaar zijn, ofwel omdat ze nieuw zijn, ofwel omdat Google nog niet genoeg informatie heeft over het onderwerp.

Google heeft deze inhoud aanbeveling nu uitgebreid tot zoekopdrachten waarbij het algoritme minder vertrouwen heeft in de algehele kwaliteit van de resultaten. Google zegt dat dit “niet betekent dat er geen bruikbare informatie is of dat een bepaald zoekresultaat van lage kwaliteit is.” Deze meldingen bieden context voor het hele scala aan zoekresultaten op de pagina, en je zult altijd zoekresultaten zien, zelfs wanneer Google niet veel informatie over een bron kan vinden.

Wil je  nog meer weten over SEO en de voordelen hiervan? Neem dan een kijkje op onze SEO-pagina
voor meer informatie. Wil je direct een specialist spreken? Neem gerust contact met ons op.

google-about-this-result
Door: Wesley Delwel en Demi Stocker

Deel dit bericht met je netwerk

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bedankt voor je aanvraag. Je ontvangt de whitepaper als eerste!