De meest voorkomende fouten in LinkedIn Ads (en hoe het wel moet!)

Inhoudsopgave

Gaat een groot gedeelte van jouw marketingbudget naar LinkedIn advertenties? Dan wil je daar natuurlijk wel een optimaal resultaat mee behalen. Toch zijn er veel bedrijven en marketeers die zonder duidelijke aanpak via LinkedIn adverteren. Logisch dat je dan fouten maakt en niet het maximale uit je advertenties haalt. Lees in onze blog wat de meest voorkomende fouten zijn (en hoe het wel moet!)

Leestijd: 3 min

Verkeerde doelstellingen

LinkedIn is te duur, er komt niks uit. Dit wordt vaak verkeerd vastgesteld, omdat er gekeken wordt naar de verkeerde doelstelling. LinkedIn adverteren zorgt misschien niet voor directe aankopen, maar het zorgt er wel voor dat jouw doelgroep interactie heeft met jouw dienst of product. Bovendien kan je door middel van lead gen forms contactgegevens verzamelen van relevante bezoekers, die je vervolgens weer kunt opvolgen. Zo kan LinkedIn adverteren indirect dus wel leiden tot meer conversies.

Er wordt niet getest met lead gen forms

Middels lead gen forms is het dus mogelijk om contactgegevens te verzamelen. Echter wordt er veelal niet getest met deze formulieren. Als bedrijf wil je zo veel mogelijk info van de lezer, maar hoe meer je vraagt, hoe lager de kans van slagen. Als je daar niet mee test, weet je ook niet de impact daarvan en of het ligt aan de hoeveelheid gegevens die je vraagt. Bovendien kan de omschrijving van een formulier ook veel uitmaken. Wanneer de omschrijving bijvoorbeeld niet relevant genoeg is voor de lezer, kan deze vroegtijdig afhaken.

Advertenties zijn niet geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers

Vaak wordt er bij het opzetten van de advertenties geen rekening gehouden met het feit dat LinkedIn veel mobiele bezoekers heeft. Het inzetten van mobiel geoptimaliseerde advertentieformaten wordt vaak vergeten, maar is daarom juist erg van belang.

LinkedIn-Ads

Brand Awareness wordt vergeten

Brand Awareness als campagnedoel wordt vaak niet ingezet, wat zonde is. Vaak wordt er gestuurd op Website Visits, terwijl in de praktijk de kosten per click voor Brand Awareness vaak vergelijkbaar zijn aan Website Visits campagnes. Bijkomend voordeel is dat het bereik (reach) bij Brand Awareness campagnes veel hoger is dan bij Website Visits. Voor hetzelfde budget levert Brand Awareness dus vergelijkbaar aantal websitebezoekers én wordt een groter deel van de doelgroep bereikt.

De ingestelde doelgroepen zijn vaak te groot

Om effectief je doelgroep te bereiken is het noodzakelijk dat deze afgebakend is. Stel vast wie je Decision Making Unit (besluitvormer) en beïnvloeder is. Wie beïnvloedt de aankoop en wie gaat uiteindelijk de product of dienst aanschaffen? Deze mensen zijn relevant en dien je mee te nemen in de doelgroep van je campagne.

Advertenties bevatten een afbeelding met veel of onduidelijke tekst

Je bent als ondernemer enthousiast over je propositie en wilt hier zoveel mogelijk over vertellen. Het is daarbij wel van belang dat je hierin concreet bent. Visuele content valt vaak meer op dan tekst, dus zorg voor een kwalitatieve afbeelding die aansluit bij de tekst en de aandacht trekt. Vooral in de advertentie afbeelding maken adverteerders vaak gebruik van te veel of onduidelijke tekst en heeft het gebrek aan focus, waardoor potentiële klanten doorscrollen. Houd het simpel en overzichtelijk.

De call to action wordt vergeten

Elke LinkedIn advertentie zou een call to action (CTA) moeten hebben. Dit is iets wat de meeste adverteerders wel weten maar wat toch nog vaak wordt vergeten. Of je een gratis proefperiode, een whitepaper of een brochure aanbiedt, het moet bij elke advertentie duidelijk zijn wat de vervolgstap is. Het schrijven van een goede CTA kan een uitdaging zijn, maar de beste tip is om je CTA simpel te houden. ‘Download hier’ of ‘Neem contact op’ als CTA is dus al voldoende. Maak het duidelijk wat de vervolgstap is en laat hier geen twijfel over bestaan.

Door deze valkuilen te vermijden wordt het ook voor jouw bedrijf mogelijk om meer naamsbekendheid, leads en conversies te genereren met LinkedIn. Geef je het liever uit handen aan een specialist? Wij kijken graag met je mee hoe jij het maximale uit je LinkedIn campagnes kan halen.

Weten hoe we jouw bedrijf hiermee kunnen helpen? Neem dan gerust contact met ons op of ontmoet onze specialisten!

Door: Eline Leenaarts

Deel dit bericht met je netwerk

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bedankt voor je aanvraag. Je ontvangt de whitepaper als eerste!